Váltás a grafikus oldalra

Környezetvédelmi hírek

2013. június 15.
Zöldülj! Fordulj! Mobil Kiállítás
A kertészkedést, komposztálást, biokertészetet, madárbarát kertet és helyi termékeket népszerűsítő kiállítást természetes textiles és gabonás kézműves foglalkozások színesítik. Az iskolás és óvodás csoportok, családok 15 játékos feladaton keresztül, a műhelyvezetőkkel elbeszélgetve ismerhetik meg a zöld témákat.

1. Madárbarát kert műhely

Az első műhely a „Madárbarát kert” kialakításának rejtelmeibe avatta be a látogatókat. Megismerkedtek a madarak fészekrakási szokásaival, a különböző fészektípusokkal. Beszélgettünk arról, hogyan csalogathatjuk kertünkbe ezeket a tollas kis kertészeket madárodú kihelyezésével, vagy a fák, cserjék koronájának megfelelő kialakításával. Milyen odútípusok vannak? Milyen vad gyümölcsöket kedvelnek a madarak? Hogyan itassuk a madarakat? Szükséges-e a téli madáretetés? Ezekre a gyakorlatias kérdésekre keresett választ a kiállítás, miközben madárfotók sokaságán keresztül mutatta be a tollas kétszárnyúak fajgazdagságát. Felnőttek és gyerekek örömére madárhang felismerő feladattal és madáreleség válogatóval mérhették össze tudásukat és türelmüket a látogatók.

 

2. Komposztálás műhely

A  következő műhely a kerti „Komposztálás” hulladékmegelőző szerepét mutatta be játékos formában. Kézbe vettük a kertben és a háztartásban keletkező komposztálható anyagokat, a komposztálás egyszerű eszközeit. Eljátszottuk a komposztálás folyamatának lépéseit és megbeszéltük a komposztföld képződésének feltételeit. Hogyan készíthetünk házilag komposztkeretet? Hová tegyük a komposztkeret? Mennyi idő alatt bomlanak le a komposztanyagok? Mire is használhatjuk a komposztföldet? Ilyen egyszerű kérdésekre adott nagyszerű válaszokat a kiállítás és a műhelyvezető.

A saját komposztföldünkben kutatva, a „komposztállat simogatóban” megismertünk a pinceászkákkal, földigilisztákkal, az ugróvillásokkal és társaikkal. Mini komposztkeret-építő és komposztanyag-válogató gyakorlatokon keresztül mértük össze a tudásunkat.

3. Biokertészet műhely

A „Biokertészet” műhelyében gyakorló, minősített biogazdák ismertették meg látogatóinkat a ökológiai gazdálkodás fortélyaival. Egy kis biopiacon válogathattak a gyerekek a biotermékek közül és megtudhatták miért egészségesebbek ezek az élelmiszerek. Hogyan készül a csalánlé? Miért hasznos a katicalárva és a fátyolka a kertben? Miről ismerhető fel az egészséges talaj? Ilyen és hasonló biokertész tanácsokkal látták el a gazdák a látogatókat. Persze nem csak meséltek a sok egészséges és vitamindús zöldségről és gyümölcsről, és az aszalványokról, hanem kóstolásra is lehetőséget nyílt.

Sokfélenövényi csírát, csicsókát, natúr sárgarépa levet, gyógynövény teákat, házi lekvárt és számtalan egyéb finomságot kínáltunk a látogató vendégeinknek. Közben pedig beszélgettünk kertünk állati segítőikről, a madarakról, a süniről, a fürkészdarazsakról és társaikról.

4. Helyi termék műhely

A „Helyi termék” műhely mini boltjában a környékünkben termelt és feldolgozott termékeket vehettek kézbe a betérők. Megtudhatták mit is takar az a szlogen, hogy „A helyiben az erő!” Felhívtuk a figyelmet a piacon és a helyi boltokban vásárlás környezetkímélő jelentőségére.  Békés-megye térképén böngészve megismerhettünk néhány helyi pékeket, tészta, savanyúság és sajtkészítőt. Mi is az a helyi termék? Miért fontos, hogy helyi termékeket vásároljunk? Hol tudok helyi terméket vásárolni? Honnan ismerem fel a helyit? Ezekre e kérdésekre kaptunk választ a műhelyvezetővel beszélgetve.

A helyi termék kosár nevű játékban rácsodálkoztunk, hogy az élelmiszereink jelentős része milyen távoli országokból érkezik hazánkba. Egyszerű gyakorlat tanította meg a gyerekeknek, hogyan készül a kakaós csiga egy helyi pékségben. Valamint dagasztóteknőt, csigatészta készítőt vehettek kézbe a látogatók a régi mesterségek nevű feladatnál.

5. Természetes textilek műhely

A „Természetes textilek” műhelyben kreatív ötletek és természetes anyagok várták látogatóinkat. Megismerhették, hogyan készül a hernyóselyem, miből készül a kendervászon és a lenvászon, miért egészséges és környezetbarát a pamut ruházat. Az ovisok kedvence egy kis bárány, aki a gyapjú anyagot mutatta be a kicsiknek. A műszálas anyagok rejtelmeibe az ásványvizes palackokon keresztül vezetett az út. Miért kell szelektíven gyűjteni a PET palackot? Hogyan készül a polárpulóver? Mennyit utaznak a palackok?  Ilyen és hasonló kérdésekre kaptunk választ a kreatív műhelyben.  A funkciójukat vesztett tárgyak kreatív újrahasznosítása is érdekes színfoltja lett a kiállításnak.

6. Kézműves műhely

A „Kézműves” műhelyben is a kertészkedés állt a központban. Különböző zöldségek tájfajtáinak magjait újrapapír cserepekbe, komposztföldbe ültették a gyerekek, hogy az óvodában és az iskolában tovább tudják gondozni. A gyerekek megismerkedtek a szögletes lednek, a csicseriborsó, a szójabab termésével és a tájhonos csokros hagymával. A reformétkezésben újra felfedezett magvakkal találkozhattak a "magtöltögető" és "gabonaválogató" feladatokban. Üvegbe került a köles, a hajdina, a lencse, a sárgaborsó és a barnarizs. Miközben megteltek az üvegek a csoport másik fele a „gabonaszemezgető” feladatban Hamupipőkét játszott, különválogatva az elfeledett ehető terméseket, magokat. Végül a csoportok egyedi plakátot készítettek a kiállítás legfontosabb szlogenjeiből.

 

Előadások a rendezvényen

A két hetes programsorozat ideje alatt előre meghirdetett időpontokban előadások is várták az érdeklődőket. A biogazdálkodásról, a méhészetről, a gyógynövényekről, a madárvédelemről és a helyi termékekről hallhattak bemutatókat, érdekes előadásokat az ide érkezők.

 

Add a Facebook-hoz