HuDeEn
Ön a 2053711 látogatónk

Hírek

2007. augusztus 29.
Okmányiroda - ha iratok kellenek
Ügyintézés? Segítség!

"Lejárt a személyim." "Elveszett a lakcímkártyám." "Levizsgáztam, hol csináltathatom meg életem első jogosítványát?" "Eladtam az autóm, hogyan rendezzem a papírokat?" "Mi kell a vállalkozói igazolványhoz?" "Hogyan intézhetem az ügyeimet az ügyfélkapun keresztül?" "Rémálom! Ellopták a papírjaimat, mihez kezdjek?"

 

Ilyen és ehhez hasonló kérdések, kérések érkeznek nap mint nap az okmányirodába, ahol kiadnak, pótolnak, megújítanak iratokat, hogy hivatalosan igazolhassuk létezésünket, vagy jogosultságainkat. Biztosan van olyan ember, aki örömmel veszi, ha ügyet kell intéznie, a többségen azonban ilyenkor enyhe pánik lesz úrrá. Gyakran nem tudjuk, hová forduljunk, és már előre magunk előtt látjuk a kígyózó sorokat. Aztán valamilyen lap, irat mindig hiányzik ahhoz, hogy gyorsan elkészüljünk. Pedig van más lehetőség is.

 

Dr. Marosvölgyi Emese osztályvezető segítségével olvasóinkat az okmányirodába kalauzoljuk, hogy megtudjuk, mire számítsunk irataink elkészítésénél, pótlásánál, mivel fordulhatunk hozzájuk. Az osztályvezető asszony rögtön az elején hangsúlyozza, csekély várakozással megúszhatjuk, és energiát spórolhatunk azzal, ha időpontot kérünk ügyeink intézéséhez. Időpontra bejelentkezni az 523-868telefonszámon, Békéscsaba honalapján keresztül (www.bekescsaba.hu), az ügyfélkapun, vagy személyesen a Szabadság tér 11-17. szám alatti hivatali épület földszinti információs pultjánál lehet.

Az ügyfélkapu talán sokaknak idegen, erre még visszatérünk.  Aki időpontot foglalt, annak öt perccel az időpontja előtt az ügyfélszolgálati pultnál kell jelentkeznie, kap egy sorszámot, regisztrálják, így az illetékes ügyintéző azonnal tudja, hogy megérkezett, és be tudja hívni.

A város honlapján megtalálható, milyen irat elkészítéséhez, mit kell magunkkal vinni, de erről is szívesen adnak felvilágosítást az 523-868-as telefonon, vagy az információs pultnál - ha bizonytalanok vagyunk, érdemes megkérdezni, hogy ne kelljen többször fáradnunk. Ha időnk engedi, tájékozódni segít a www.magyarorszag.hu kormányzati portál is, amely útmutatást nyújt az ügyek intézésben, és többek közt 1000 ügyleírást tartalmaz napi ügyekhez.

 

A legtöbb irat igénylése, cseréje illetékköteles, az illetékek fizetése postai csekken történik,a Magyar Államkincstár által kiadott csekkeken. Ezek megtalálhatók a postahivatalokban, kérhetők az okmányirodán. A Szabadság tér 11-17. információs pultjánál azt is megmondják, hogy az egyes ügyekhez milyen összegű illetéket kell leróni. Abban az esetben, ha szolgáltatási díj szükséges (főként a gépjárművekkel kapcsolatos ügyintézésnél, és bizonyos adatszolgáltatásoknál), azt a hivatal pénztárában fizethetjük be.

 

Az okmányiroda a Szabadság tér 11-17. szám alatti épület földszintjén és első emeletén működik, továbbra is maradnak ugyanezen a helyen, azonban várhatóan szeptember második felében néhány iroda helyet cserél.Ügyfélfogadási idejük a hivatalétól eltér, hétfőn 7.30-12.00 óráig és 12.30-17.00 óráig, szerdán és csütörtökön 7.30-12.00 óráig és 12.30-16.00 óráig, pénteken 7.30-12.30 óráig várják az ügyfeleket, kedden ügyfélfogadás nincs. Dr. Marosvölgyi Emese felhívta a figyelmet arra, hogy délután, 12.30 órától a sorszámosztó automata újból adja a sorszámokat (akinek a délelőtt folyamán nem jutott és nem időpontra jelentkezett be, délután érdemes ismét próbálkoznia).

 

Nagy levegő, nézzük, mivel fordulhatunk az okmányirodához.

 

Személyazonosító igazolvány, lakcímigazolvány

Az okmányirodán intézhetjük el a személyazonosító igazolvány és a lakcímet igazoló hatósági igazolvány igénylését, cseréjét, pótlását, ha például elveszett, ellopták, megsemmisült, vagy megváltozik a nevünk. Személyi igazolványnál 1 500 forint illetéket kell fizetnünk, ha lejárt, elveszett, ellopták, megsemmisült és van más érvényes személyazonosító okmányunk (útlevél, 2001. január 1-je után kiállított vezetői engedély). Csak az ideiglenes okmány kiállítása történik helyben, amelynek költsége 3 000 forint, egyébként a központi hivatal küldi meg - kérhető az okmányirodára vagy lakcímre.  A lakcímigazolvány helyben készül, azonnal kézhez kaphatjuk, az első lakcímkártya illetékmentes.

 

Útlevél ügyintézés

Ha időben észrevesszük, hogy lejár az útlevelünk, 30 napos ügyintézési határidővel 18 év alattiaknak és 70 év felettieknek 1 500 forint illetéket kell fizetniük, 18 és 70 év közöttieknek 5 éves érvényesség esetén 6 000 forintot, 10 évre 10 000 forintot. Amennyiben későn ébredünk, és sürgősséggel kérjük, a normál illeték dupláját kell fizetnünk, de egy héten belül megkapjuk az útlevelet. A négy év alatti gyermek részére két évre állítanak ki útlevelet, hiszen az apróságok ilyenkor még sokat változnak. Ha gyermeknek csináltatunk útlevelet, mindkét szülő együttes jelenléte szükséges az ügyintézéshez. Ha a szülők elváltak, jogerős bírósági határozat kell arról, hogy a szülői felügyelet joga kié. Abban a sajnálatos esetben, ha az egyik szülő elhalálozott, a halotti anyakönyvi kivonatot kell bevinni. Az útlevelet a központi hivatal küldi meg címünkre.

 

Vezetői engedély

Az okmányirodán jelentkezhetünk, ha sikerültek a szükséges vizsgák, és első alkalommal jutunk jogosítványhoz. Ide tartozik a vezetői engedélyek cseréje, itt kell intézkedni új kategória megszerzésekor, és persze ha lejárt, elveszett a jogosítvány vagy ellopták. Itt adják ki az ideiglenes és a nemzetközi vezetői engedélyt is. Fő szabály szerint a csere, az első jogosítvány és az új kategória illetéke 4 000 forint az ideiglenes és a nemzetközi engedély szolgáltatási díja 1 800 forint. A jogosítványt a központi hivatal állítja ki, körülbelül három hét alatt érkezik meg. Akinek van jogosítványa, de azt ki szeretné cserélni valamilyen okból, és az okmányirodán megindította az eljárást, egy adatlapot kap. A régi jogosítványával és ezzel a lappal megyén belül vezethet. Amikor megérkezett az új vezetői engedély, az okmányiroda a régit bevonja, az új engedélyek ezért zömmel az okmányirodára érkeznek.

 

Ügyfélkapu

Ha szeretnénk otthonról kényelmesen, kevés utánajárással ügyeket intézni akár éjszaka is, van számítógépünk és internet-kapcsolatunk, érdemes magunkat regisztráltatni az ügyfélkapun, így képesek leszünk a biztonságos kapcsolattartásra az elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó intézményekkel. Ehhez mindössze be kell menni az okmányirodába, ahol érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal és egy működő e-mail címmel regisztrálva 5 évre szóló ingyenes hozzáférést kapunk az ügyfélkapuhoz. Az okmányirodán kapott, egyszer használatos aktiválási kódot öt napon belül aktiválni kell a www.magyarorszag.hu portálon, egyébként a rendszer törli az adatokat. Az első ügyfélkapu létrehozása ingyenes, a továbbiakért 2 200 forintot kell fizetni. Mit kezdhetünk ezzel? Számos hivatali ügyet könnyebben, gyorsabban intézhetünk, legyen szó akár APEH-ügyekről (adóbevallás, kontrollszolgáltatások stb.), az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatósághoz tartozó ügyekről (ellátások megállapítása, folyósítása, igazolási kérelmek, nyilatkozatok), bizonyos okmányirodai ügyek előkészítéséről, intézéséről. Informálódhatunk az elektronikus felvételiről felsőoktatási intézményekbe, megnézhetjük a TAJ-nyilvántartással kapcsolatos ügyeinket, és intézhetjük például a jövedéki adó bevallását is.

 

Vállalkozói igazolvány

Ha eldöntöttük, hogy milyen vállalkozásba fogunk, az igazolványhoz szükséges egy három hónapnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvány, ki kell tölteni egy adatlapot (letölthető Békéscsaba honlapjáról), valamint szükséges a személyi igazolvány, lakcímigazolvány, adókártya, és az egyes tevékenységek végzéséhez szükséges szakképesítést igazoló okirat. A szakmakód-számok a tevékenységi körökhöz kapcsolódóan hozzáférhetők például az APEH honlapján, a vállalkozási tanácsadó (mihez milyen végzettség szükséges) részleteiben az okmányirodán található meg - az iroda munkatársai segítenek. Az illeték 10 000 forint, a kérelemben foglaltak teljesítése esetén az igazolványt helyben kapja meg az ügyfél.

 

Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa

Az okmányirodán történik az igazolvány kiadása, pótlása, cseréje. Az igazolványhoz orvosi szakvélemény szükséges. Kiadása illetékmentes - pótlás esetén 2 400 forint a szolgáltatási díj összege -, az ügyfél a parkolási igazolványt az irodán kapja meg. Érvényességi ideje az orvos szakvéleményétől függő, ha az állapot végleges, 5 évre adják ki (amely szakvéleménnyel meghosszabbítható), ettől eltérő esetben, az orvosi szakvéleményben meghatározott időre szólhat. Jogszabály írja elő, milyen típusú orvosi szakvélemények fogadhatók el.

 

Gépjárművel kapcsolatos ügyintézés

Valamennyi gépjárművel kapcsolatos hivatalos "papírügyet" az okmányiroda intézi. Az ügyek sokrétűek, íme a lista: a jármű tulajdonosának személyében bekövetkezett változás (gépjárműátírás); új jármű első forgalomba helyezése; külföldről behozott használt jármű forgalomba helyezése; üzembentartói jog bejelentésének változása; műszaki adat változása; ideiglenes forgalomból történő kivonás; végleges forgalomból történő kivonás; forgalomból történő kivonás átmeneti időszakra; ismételt forgalomba helyezés ideiglenesen kivont jármű esetén; véglegesen kivont jármű ismételt forgalomba helyezése; záradék törlése, bejegyzése; tulajdonosi adatok változása; műszaki érvényesség változása; rendszámtábla utángyártása; regisztrációs matrica utángyártása; forgalmi engedély cseréje, pótlása; törzskönyv cseréje, pótlása; ideiglenes rendszámtábla és ideiglenes forgalomban tartási engedély; ideiglenes rendszámtábla és ideiglenes forgalmi engedély; járművek származási- ellenőrzési nyilvántartásba vétele. Hogy melyik ügyet milyen illetékkel vagy szolgáltatási díjjal tudjuk elintézni, arról tájékozódhatunk a www.bekescsaba.hu honlapon, az irodában személyesen vagy az 523-868-as telefonon.

Add a Facebook-hoz

Békéscsaba

munkacsy_170_banner.jpg

antikfoto_banner.jpg 

Jókai Színház

 

 

Időjárás
Hőtérkép
Felhőkép
Forrás: www.idokep.hu

Nagyítás A A A Oldal ajánlásaNyomtatás